lauantai 25. toukokuuta 2019

Diy - hiekkalaatikko mökille

Hankkiessamme mökin oli nuorin lapsemme 4-vuotias. Hänelle mieheni rakensi leikkimökin hyödyntäen lahonneen pihakeinun katoksen. Nyt on tullut seuraavan sukupolven vuoro ja ukki on päässyt taas rakennushommiin. Aamulla tuli puutavara pihaan ja illalla oli hiekkalaatikko valmis. Pyynnöstäni hän kirjoitti rakennusohjeet, jos vaikka joku haluaisi sitä hyödyntää.

Tarvikkeet:

- Painekyllästettyä kakkosnelosta n. 25 m. hiekkalaatikon laidat
- Painekyllästettyä kakkoskakkosta vajaa 7 m, katon runko
- Painekyllästettyä lautaa, esim 22mm* 95mm, n 15 m, ’konepelti’, katto ja hiekkalaatikon reunojen päälle
- Painekyllästettyä rimaa 22mm*45mm, n 6 m, laitojen kasaukseen ja katon ympärille
- Ruuveja (esim. 125 mm 90 mm ja 60 mm pitkiä),.
- Vanha auton rengassarja esim 13 tuuman vanteilla tai pienempi
- Puutavara n. 100 euroa, auton renkaat tori.fi 1 eurolla, ruuvit ja naulat omasta takaa

Työvälineet:

- Saha (jiirisirkkeli oli kätevä), ruuvinväännin, vasara, vatupassi, suorakulma, mitta, kynä

Työvaiheet:

Lyhyet sivut:
- Sahasin kakkosnelosesta 6 kpl 85 cm pätkää niistä tuli hiekkalaatikon lyhyet laidat. Sahasin rimasta 4 kpl 29 sentin pätkää, joita käytin laitojen kasaamisessa. Eli kolme kakkosnelosta päällekkäin ja naulasin ne rimojen avulla yhteen.
Pitkät sivut – auton kyljet
- Sahasin kakkosnelosesta 4 kpl n. 250 cm pitkät kappaleet (auton kokonaispituus) sekä 2 kpl 130 cm pitkää kappaletta (auton lavan pituus)
- Lisäksi sahasin 2 kpl n 65 cm pätkää (konepellin pituus) jotka naulasin yhteen levyn palasen avulla ja sahasin vinottain lähes kolmion muotoiseksi kappaleeksi.
- Kokosin laidat rimojen avulla yhteen. Eli oviaukon kohdalta kylki on vain kahden lankun korkuinen. Huomaa että laidat pitää olla peilikuvia.

Rungon kasaaminen:

- Tämän jälkeen siirsin laidat lopulliseen paikkaan ja kasasin rungon. Käytä vesivaakaa jos haluat rungon suoraan. Itse ajattelin ettei hiekkalaatikon tarvitse olla ihan suorassa.

’Konepellin’ tekeminen

- Mittasin konepellin leveyden (n. 95 cm) ja sahasin riittävän määrän sen mittaisia lautoja, muistaakseni 9 kpl. Jätin lautojen väliin noin sentin raot. Naulasin 2 lautaa keulaan ja loput konepelliksi
- Tässä vaiheessa kiinnitin konepeltiin myös lankunpätkän ratin kiinnittämistä varten. Sopiva ratin kallistus löytyi kokeilemalla. Ratin tein sahaamalla n. 25 senttiä halkaisijaltaan olevasta koivupölkystä 3 senttiä ohuen kiekon jonka kiinnitin yhdellä ruuvilla.

Renkaiden ’asennus’:

- Kaivoin renkaita varten kuopat. Sijoitin eturenkaat niin eteen kuin mahdollista jotta katon etummaisen kannatinpuun pystyi laittamaan vinoon. En ruuvannut renkaita kiinni runkoon.

Katon tekeminen:

- Sahasin kakkoskakkosesta 4 kpl n 110 cm pätkää. Takatolpat laitoin vatupassillla suoraan ja ruuvasin kiinni mahdollisimman isoilla ruuveilla. Etutolpat asensin taaksepäin kallelleen. Naulasin vielä takatolppien päälle n. 105 cm pitkän kakkosnelosen kattolautojen kiinnittämistä varten. Sama juttu etutolppien kanssa. Sahasin kattolaudat n 4 cm pitemmiksi kuin etu- ja takatolppien väli on. Ylitys tuli etupuolelle. Laitoin vielä riman katon etureunaan ja sivuille. Jos haluais hifistellä niin siihen etureunaan ois voinut tehdä aurinkolipan.

Hiekkalaatikon reunojen viimeistely:

- Naulasin laudan pätkät hiekkalaatikon reunan päälle kolmelle sivulle – kyljet ja perälauta. Perälaudan osalta teen vielä reunasta leveämmän jotta sen päälle voi kumota hiekkakakkuja.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti